Sov bedre med sød musik

Bliver du selv helt træt, når du putter poderne? Får godnatsangene også dig til at se dyner? Faktisk påvirker musik...

Bliver du selv helt træt, når du putter poderne? Får godnatsangene også dig til at se dyner? Faktisk påvirker musik og sang os, og det kan få os til at blive trætte. Så spørgsmålet er, om børnenes godnatsang eller et stykke afslappende musik kan hjælpe dig med at sove bedre? Få svaret her.

Vuggeviser og godnatsange er en meget gammel tradition. Det er faktisk nogle af de ældste folkeviser, man kender til. Og der er en god grund til, at man synger vuggeviser for børn. Vuggevisen og musik generelt er et effektivt middel til at få både barnet og den voksne til at slappe af, siger søvnforskerne.

Musik virker på søvnproblemer

Forskere har fundet ud af, at musik rent faktisk virker på mange forskellige slags søvnproblemer, så hvis du har svært ved at sove eller sover dårligt, kan det være en rigtig god idé at falde i søvn til musik. Faktisk har musik så spændende en indvirkning på hjernen, at Aarhus Universitet har startet et nyt Center for Music in the Brain, som skal forske i musikkens påvirkning på hjernen, bl.a. i forhold til søvn og smertelindring.

Det kan måles, at musik nedsætter stress

Musik er godt at falde i søvn til, fordi det virker afstressende på hjernen. Man kan måle denne effekt rent fysiologisk. Derfor kan det være en god idé at lade sovepillerne ligge og derimod tænde for dit musikanlæg, for musikken nedsætter stressniveauet og gør det lettere for dig at falde i søvn.

Musik forbedrer din søvnkvalitet

Flere forskningsstudier bekræfter, at musik er effektivt, hvis du har svært ved at falde i søvn. Men ud over at musikken gør indsovningen lettere, så forbedrer musikken også søvnens kvalitet. Musik kan faktisk give dig mere REM-søvn, som er en meget vigtig del af søvnen, som du ikke kan leve uden. Det er bl.a. her, dine følelser bearbejdes, og for lidt REM-søvn kan være meget skadeligt.

Musik er meget bedre en radio- og tv-lyd

Mange kan opleve, at de let falder i søvn til tv’et eller radioen efter en lang dag. Så hvorfor ikke bare tænde tv’et eller radioen og falde i søvn til det? Musik er meget bedre sovemedicin, fordi radio og tv har så komplekst et indhold og så mange informationer, at du ofte ikke kan lade være med at lytte. Så tager det længere tid for dig at sove. Musik påvirker dig følelsesmæssigt frem for at give informationer. Derfor sover du meget bedre til musik.

Noget andet er, at du aldrig bør tænde tv’et for at falde i søvn. Skærmlyset er nemlig en rigtig dårlig komponent i din søvn, fordi lyset påvirker din hjerne og vækker den. Så ingen skærmlys tæt på sengetid.

Hvad er så den bedste sovemusik?

For at musikken har den afstressende effekt, som sender dig hurtigere ind i søvnen, skal det være musik, der ikke går for hurtigt. Det må heller ikke være alt for højt, og det skal ikke være for kompliceret. Så langsom, stille og simpel musik er det, der får dig til at stresse af bedst muligt.

Derudover er det meget individuelt og kulturelt bestemt, hvad vi synes, er god musik. Så følg din smag, og prøv dig frem for at finde ud af, hvilken slags musik der virker bedst.

Lyt til musik, du kender

Det er svært at pege på et stykke musik, som vil lægge alle mennesker ned på stribe. Generelt er det en god rettesnor at spille musik, du allerede kender i forvejen. Når det er musik, du kender, skal du ikke bruge energi og hjernekapacitet på at være opmærksom på musikken og forsøge at forstå den. Musik, du kender, kan du lettere lade dig flyde med af. Det får dig til at slappe af, og får tankestrømmen til at stoppe op, fordi du ved, hvad der sker i musikken.

Sov godt med de bløde tenorer

Søvnforskningen viser, at der er en tendens til, at hjernen ofte foretrækker mandestemmer at falde i søvn til, der ikke er for dybe, men ligger mellem tenor og baryton, og som er bløde og afslappede.

Det kan du også se herunder i danskernes top 10 over sovesange, hvor Ed Sheeran dominerer, og hvor du også finder kunstnere som Sam Smith, Passenger og John Legend, som også har de bløde, tilbagelænede tenorer. Ed Sheeran og Sam Smith findes også flere gange på top 20, så dem kan danskerne godt lide at falde i søvn til. Men husk, at det er musik, du kender, der bedst får dig til at nå drømmeland.

Bliv inspireret af Spotify

Her er listen over de 10 mest benyttede sange på danskernes sovespillelister i foråret 2015:

1.  ”Thinking Out Loud” med Ed Sheeran

2. ”I See Fre” med Ed Sheeran

3. ”FourFiveSeconds” med Rihanna, Paul McCartney og Kanye West

4. ”Love Me Like You Do” fra soundtracket til Fifty Shades of Grey med Ellie Goulding

5. ”Earned It” fra soundtracket til Fifty Shades of Grey med The Weeknd

6. ”Stay With Me” med Sam Smith

7. ”Say Something” med A Great Big World og Christina Aguilera

8. ”Hold Back The River” med James Bay

9. ”Let Her Go” med Passenger

10. ”All Of Me” med John Legend

Find top 20 her, eller lav din egen godnatliste på Spotify.

Prøv også andre afslappende lyde

Det kan være, at musik på sengekanten ikke lige er dig, men der findes også en hel masse naturmusik og naturlyde, som kan hjælpe dig med at falde i søvn – fx bølgeskvulp, vandfald, regn eller vind i træer.