Apps, der hjælper dig til drømmeland

Nogle har problemer med at falde i søvn, andre oplever dårlig søvnkvalitet. Men vi har næsten alle en tablet eller...

Nogle har problemer med at falde i søvn, andre oplever dårlig søvnkvalitet. Men vi har næsten alle en tablet eller en smartphone, som kan hjælpe. Her får du en guide med apps, der kan få dig til at falde lettere i søvn og sove bedre.

Mange bruger efterhånden deres smartphones som vækkeur eller alarm til at stå op. Men der findes også en hel masse andre apps, som kan hjælpe dig med at falde i søvn og sove bedre. Det kan både være gennem hjælp til meditation, bedre vejrtrækning, tracking af dit søvnmønster, og du har også mulighed for at blive lullet i søvn med søvndyssende musik. Læs med her, og find ud af, hvilke apps der passer dig bedst.

Fald ned med meditationshjælp på app

Mange mennesker har svært ved at falde i søvn eller vågner ofte, fordi de ikke kan finde ro. Det kan både være på grund af en masse tanker og bekymringer, der kører rundt i hovedet, eller kroppen, der ikke kan slappe ordentligt af. Her er der nogle apps, der hjælper dig til ro i krop og sind gennem meditation.

Sov Godt til iOS (gratis)
Sov Godt er en app, der får dig til at falde til ro, så du kan falde i søvn. Det gør den både ved hjælp af rolige stemmer og afslappende musik. Appen tilbyder en form for selvhypnose for at opnå en ultimativ afslapning og ro. Appen får positive anmeldelser, og mange mener, at hypnosen virker, men det kræver noget øvelse. Appen virker bedst, hvis man finder den hypnose, der passer bedst til én, og det kan muligvis blive dyrt i tilkøb.

Deep Sleep With Andrew Johnson til iOS og Android (25 kr.)
Denne app tilbyder en guidet meditation med Andrew Johnsons bløde stemme. Formålet med meditationen er at gøre dig afslappet og rolig, så du falder bedre i søvn. Appen har både vejtrækningsteknikker og teknikker til afslapning, som kan hjælpe dig med at opnå den ønskede ro.

Der findes også en række apps, der hjælper dig med at meditere, men som ikke direkte er relateret til søvn. De kan være gode, hvis du vil øve dig i generel afslapning og ro, som kan være brugbart, når du skal sove.

For eksempel: Simply Being til iOS og Android (16 kr.)

Fald i søvn til afslappende lyde

For nogen betyder det afslapning og let vej til søvn at lytte til afslappende musik eller lyde fra naturen. Det tilbyder bl.a. denne app:

Ambiance (til Andorid: 16 kr. og til iOS: 25 kr. eller gratis for en light-udgave)
I denne app kan du vælge mellem naturlyde, der gør det behageligt at slappe af og falde i søvn, bl.a. vindens susen, bølgernes behagelige skvulp eller træers rolige raslen. I appen kan du komponere din egen perfekte sovelyd ved at blande de mange lyde. Appen har også en vækkeursfunktion, der vækker dig med de blide lyde, du bedst kan lide.

Få hjælp til en dyb og afslappende vejrtrækning

Din vejrtrækning kan have stor betydning for, om du slapper ordentligt af, så du kan sove. Mange mennesker har ikke et hensigtsmæssigt vejrtrækningsmønster, men det findes der også apps, der kan hjælpe dig med. At arbejde med vejrtrækning kan være en form for meditation, men lige meget hvad man kalder det, er der meget godt at hente i en sund vejrtrækning, der går helt ned i maven. Det er nemlig også godt for fordøjelsen og for dit helbred, og det træner din bækkenbund.

Long Deep Breathing til iOS (8 kr.)
Denne app hjælper dig med at lave dybe vejrtrækninger. Det kan både være, inden du sover, men også i løbet af din dag. God, dyb vejrtrækning er nemlig rigtig sundt, både for kroppen og sjælens ro. Appen er nem at bruge, og du skal blot trække vejret i appens tempo. I appen har du også mulighed for at justere vejrtrækningslængden, når du bliver bedre til de dybe, sunde vejrtrækninger. Appen giver også information om åndedrættet, som kan hjælpe dig til et større fokus på din vejrtrækning.

Mål dit søvnmønster, og registrer søvndata

Hvis du er vild med statistik og at måle ting, er en app, der måler dit søvnmønster, lige noget for dig. På den måde kan du se, hvordan du sover og sammenligne din søvn. Det kan give dig en idé om, hvor du skal sætte ind for at forbedre søvnen.

Telefonen med appen skal ligge under puden eller ved siden af dig på madrassen. Så måler appen dit søvnmønster på din vejrtrækning, dine bevægelser og dine lyde. Appene kan vise dig, hvornår du sover tungt og let, og de kan vække dig, når du er i et søvnstadie, hvor du har lettest ved at vågne. Sætter du eksempelvis appens vækkeur til mellem 7 og 7.30, vækker appen dig, når du har lettest ved at vågne. Det giver dig en bedre morgen uden træthed.

Det kan være sjovt og berigende at se sin søvn visualiseret, og nogle apps optager også lyde i løbet af natten, så du kan se, hvordan din søvn påvirkes af din partners snorken, naboens hund eller andre lyde i natten.

Sleep Time til iOS og Android (gratis)

Sleep As Android til Android (gratis)

SleepBot til Android (gratis)

De sjove apps

Hvis du ikke kan overbevise din partner om, at han eller hun snorker, eller hvis du gerne vil vide, om du snakker i søvne, og hvad du siger, findes der også råd for det. Flere apps kan du slå til og lægge ved siden af dig, og så optager appen, hvis der er lyde i løbet af natten. Dagen efter kan du høre et sammenkog af nattens lyde og skøre sætninger, og du kan også gemme og kategorisere lydene. I appen Sleep Talk Recorder kan du endda socialisere med andre, der taler i søvne, eller høre de sjoveste sætninger, der bliver sagt i løbet af natten.

Dream Talk Recorder til iOS (gratis)

Sleep Talk Recorder (til iOS: 8 kr. og Android: gratis)

Pas på med elektronik i sengen!

Selvom der kan være gode søvnforbedringer at hente i apps, så pas på med at gøre din seng til et elektronisk kontor. Det blå lys fra skærme skader nemlig din nattesøvn. Eksperter anbefaler faktisk, at du ikke kigger på skærme, op til 2 timer inden du skal sove.

Så selvom din tablet eller smartphone er med i sengen for at lulle dig i søvn, hjælpe dig til afslapning eller måle dit søvnmønster, skal du modstå fristelsen og ikke tjekke Facebook, nyheder, Instagram eller mails, lige inden du skal sove. På den måde får du den mest optimale nattesøvn og falder bedre i søvn.