Sov dig til mere effektiv træning

Søvn og træning er godt for hinanden. Du sover bedre, hvis du træner regelmæssigt og er fysisk aktiv i løbet...

Søvn og træning er godt for hinanden. Du sover bedre, hvis du træner regelmæssigt og er fysisk aktiv i løbet af dagen. Men den gode søvn indvirker også på din træning og dine præstationer. Læs mere om det her, og få også den fysiologiske forklaring på det.

Det er sundt at sove nok. Både fordi det styrker dit immunforsvar, og fordi du bliver gladere og har mere overskud. Men søvnen er også vigtig for din træning og dit helbred, fordi den gode søvn restituerer din krop bedst muligt.

God søvn restituerer kroppen

Når du har trænet, skal din krop hvile, så den kan restituere. Det betyder, at den skal genopbygge de muskler, du har trænet. Og det sker især, når du sover. Faktisk kan alle slags sportsudøvere, der dyrker alle former for træning få gevinst af at sove nok og ordentligt.

Standford University har lavet et eksperiment, hvor de fandt en klar sammenhæng mellem hurtighed og mængden af søvn hos amerikanske fodboldspillere. De fodboldspillere, der sov mindst 10 timer i døgnet, løb 2,5 procent hurtigere. Også tennisspillere, har Stanford University opdaget, bliver både hurtigere og rammer boldene mere præcist, når de sover omkring 10 timer om natten.

Løb hurtigere

Hvis du som mange andre i landet løbetræner for at holde dig i form, er det også en god ide at sove godt. Hvad enten du løber for at præstere, vinde løb, slå din egen tid, holde dig i form eller koble af, skal du stadig sørge for at få søvn nok, så din krop kan restituere på bedste måde.

Dårlig søvn feder

God søvn er godt for din træning, men samtidig feder den dårlige søvn. Især bliver dit mavefedt genstridigt, hvis du ikke sover nok. Det er det farligste fedt, der sidder om maven, så for din sundheds og din livviddes skyld kan det godt betale sig at sove længe nok.

Det handler om kortisol

Grunden til, at dårlig søvn feder især på maven handler om hormonet kortisol. Kortisol er et stresshormon, som er særligt til stede i kroppen, hvis man ikke sover nok. Kroppen sætter sig selv i alarmberedskab, og det betyder, at kroppen holder på fedtet. Kroppen holder på sine naturlige reserver, fordi den er i en undtagelsestilstand, som stresshormonet sætter kroppen i. Derfor feder det ikke at sove nok.

Kortisol stopper restitutionen

Det også er kortisolen, der gør, at man ikke restituerer så godt, når man ikke sover nok. Når man træner, så ødelægger man muskelfibrene, fordi de bliver stærkere, når de vokser sammen. Det sker under restitutionen, så det er der, man bliver stærkere. Hvis man ikke sover nok, og derfor har et højt kortisolindhold, har kroppen ikke tid og overskud til at restituere, og man bliver derfor ikke lige så stærk. Kroppen holder fast på fedtet og bygger ikke muskler op.

Kroppens fokus er et andet sted, når man ikke sover nok. Kroppen er ikke interesseret i at opbygge muskler, når den føler, at den skal flygte og passe på sig selv.

Smertegrænsen sænkes

Når man ikke sover godt og nok, går det også ud over ens smertetolerance. Man har ikke overskud, og kroppen er i en tilstand, hvor den reagerer stærkt på alle stimuli, fordi det kan være farer, man skal reagere på. Derfor er ens smertegrænse lavere, end den ville være, hvis man sov nok. Ens nerver er sensibiliserede, som det hedder.

Det betyder, at man heller ikke kan træne lige så hårdt og derved nedbryde musklerne lige så effektivt, som hvis man sørger for at få god søvn. Så rådet herfra er klart: Husk at sove, for så opnår du flere og bedre resultater i din træning.

Træn ikke, lige inden du går i seng

Vær opmærksom på, at det kan være svært at sove ordentligt, hvis du træner under 3 timer, før du skal sove. Det handler om, hvilke hormoner du frigiver i kroppen. Når din kropstemperatur øges, er det sværere at slappe af. Sørg derfor for ikke at lægge din træning lige før sengetid.