Sov dig i bedre humør og til en bedre dag

Du kender sikkert de nætter, hvor du bare ikke kan sove. Du ved, at du bliver træt og tvær dagen...

Du kender sikkert de nætter, hvor du bare ikke kan sove. Du ved, at du bliver træt og tvær dagen efter. Om morgenen er du irriteret på børnene, hvis de spilder havregrynene, du kommer måske i en dum konflikt med en kollega, og der er større risiko for, at du kommer op og skændes med din partner over aftensmaden. Det er fordi, at dit gode humør er afhængigt af ordentlig søvn.

En kort nat giver kort lunte

Manglen på søvn kan også udmønte sig i, at du ikke er god til at være sammen med andre mennesker, har humørsvingninger og hurtigt bliver gal og ked af det. Mange mennesker i dag sover ikke nok, men det kan have store konsekvenser for humøret, og kan endda være farligt for dig og dine omgivelser.

Mangel på søvn kan udløse depression

Når man er ked af det, har det dårligt eller går rundt og er bekymret, kan det meget hurtigt gå ud over søvnen. Og samtidig kan dårlig søvn være de første symptomer på en depression. Mangel på søvn giver større risiko for depression. Et norsk studie med unge har vist, at unge, der lider af søvnløshed, har fem gange større risiko for at udvikle en depression end de unge, der sover godt og nok.

Dårlig søvn giver dårligt humør

Mange studier har vist, at jo bedre du sover, jo bedre humør er du i. Du har sikkert prøvet det selv. Mangel på ordentlig søvn betyder, at du ikke har ordentligt overskud eller er i dårligt humør dagen efter. Du kan opleve, at du hurtigere bliver vred og ked af det, og ting går dig meget mere på.

Forskning har vist, at hvis du i seks dage sover fire timer om natten, vil du få helt andre hormoner i kroppen. Et eksperiment har vist, at folk der sov i så kort tid i seks dage havde samme hormonprofiler, som man typisk ser hos meget gamle mennesker eller mennesker med depression. Så der er altså god grund til at tage en god nattesøvn alvorligt.

For lidt søvn stresser

Søvns betydning for depression hænger sammen med, at for lidt søvn skaber stresslignende tilstande i kroppen og bliver en ond spiral, hvor du ikke kan sove, fordi den manglende søvn udløser stresshormonet kortisol. På grund af det forhøjede stresshormon i kroppen kan der udvikles depression og sågar selvmordstanker og risikabel adfærd.

A-mennesker er i bedre humør

Undersøgelser tyder ydermere på, at dem, der er gode til at stå op om morgenen, generelt er i bedre humør end dem, der hellere vil sove længe og være sent oppe. Et universit i Canada har forsket i sammenhængen og kan konkludere, at A-mennesker generelt er mere positive og selv synes, at de var friskere. Forsøget fandt en påviselig sammenhæng mellem lykke og at stå tidligt op.

Det kan der være flere grunde til. Måske er A-mennesker bedre egnet til en almindelig arbejdsdag fra 8-16, eller også er grunden, at de får mere dagslys og på den måde bliver gladere.

Sov godt for en stabil tilværelse

Søvnunderskud giver ikke en hverdag med overskud. Sørg derfor at sove godt og nok. På den måde bliver du gladere, har overskud i hverdagen, og du vil ikke opleve humørudsving, men have et stabilt humør og en stabil hverdag. Derfor skal du også være opmærksom, hvis dine søvnmønstre ændrer sig, eller du i en periode på over 3 uger ikke kan sove. Det kan være indledende tegn på en depression.

Derudover peger nogle undersøgelser på, at for meget søvn også kan være skadeligt. Men da alt for mange sover for lidt, er det det, der først og fremmest skal rettes op på. Så for dine omgivelser og dit humørs skyld skal du sørge for at sove længe nok.