Hvor mange timer bør du egentlig sove?

Man hører tit eksperter udtale sig om, hvor meget eller hvor lidt vi skal sove. Og vi er mange, der...

Man hører tit eksperter udtale sig om, hvor meget eller hvor lidt vi skal sove. Og vi er mange, der gerne vil have et ordentligt svar. Men svaret er måske ikke så entydigt, som man kunne håbe. Det kommer nemlig an på din alder og på dine individuelle behov. Men går du efter otte timer, er du på den sikre side. I dette blogindlæg kan du læse mere om, hvordan du finder ud af, hvor mange timer, der er bedst for dig at sove.

Vi sover generelt for lidt

Det er et generelt problem, at vi danskere sover for lidt. Hvor mange gange har du ikke haft lyst til at sove videre eller trykke på snooze, når vækkeuret ringer? Undersøgelser fra Statens Institut for Folkesundhed viser, at fire ud af ti danskere ikke sover, så de føler sig veludhvilede. Det er ofte arbejdsmæssige eller personlige problemer og bekymringer, der holder os vågne, og generelt går vi for sent i seng, fordi vi er dårlige til at prioritere søvn, så vi får nok af den.

For lidt søvn er farligt

Og det er ikke bare fordi, du bliver træt og ikke kan koncentrere dig i løbet af dagen, at du skal have søvn nok. Faktisk kan længerevarende søvnunderskud være farligt. Det kan være et tegn på, at du har stress, og længerevarende søvnunderskud betyder også, at du har tendens til at leve usundere og tage på i vægt. Og så kan for lidt søvn betyde depression for især unge mennesker.

For meget søvn er muligvis også farligt

Det kan dog også være skadeligt at sove for meget, især hvis man ikke bevæger sig nok. Et forskerhold i Australien har fundet ud af, at for meget søvn kan være lige så skadeligt som rygning og dårlige alkoholvaner, især ved stor inaktivitet. Men de fleste sover generelt for lidt, så vores anbefaling er, at du skal sørge for at få bevæget dig og sovet nok.

Stress ikke over et par nætter med for få timer

Du skal ikke blive bekymret, hvis du har et par nætter i træk med dårlig og for lidt søvn. Der skal mere til, hvis det skal have større betydning. Men hold øje med din søvn, for det er noget af det, lægerne ser på i forbindelse med stress. Når arbejdspres og travlhed går fra at være godt og produktivt til at være skadeligt i form af stress, er det ofte på baggrund af den dårlige søvn, man mest effektivt kan diagnosticere stress.

Din alder bestemmer, hvor meget du skal sove

Den generelle hovedregel er, at din alder bestemmer, hvor meget du bør sove. Du kan danne dig et overblik over anbefalingen af din sovetid i forhold til din alder i skemaet herunder. Som du kan se, skal de fleste voksne sove mellem 7 og 9 timer.

Kilde: National Sleep Foundation

Individuelle søvnbehov

Så et godt bud på et optimalt antal timers søvn for voksne er mellem 7 og 9 timer. Men der findes også mennesker, der ligger i ydergruppen og enten har brug for meget lidt eller rigtig meget søvn for at fungere optimalt og være veludhvilede. Dem kalder man ”outliners”. Nogle har brug for op til 12 timers søvn, og andre kan klare sig med ned til 5 timer. Men det er exceptionelle tilfælde, og det er få, der placerer sig i yderkategorierne.

Sov, så du føler dig udhvilet

Det allervigtigste er, at du får nok søvn, og at du ved, hvad dine individuelle behov er. Lær dig selv at kende, og sov så du føler dig udhvilet, men ram gerne otte timer. Prioriter din søvn og tænk mindre på, hvor mange timer og mere på, om du er udhvilet.