Går mennesker i vinterhi? Tips til at sove bedre om vinteren

Vinteren er over os, og mange mennesker oplever, at de er mere trætte om vinteren. Det er koldt, og det...

Vinteren er over os, og mange mennesker oplever, at de er mere trætte om vinteren. Det er koldt, og det kan være sværere at komme ud af fjerene, når det stadig er mørkt, og temperaturen er i minus. Her kan du læse om, hvordan vi menneskers søvn påvirkes af vinteren. Du får også et par tips til at optimere din søvn på denne årstid, da du har brug for al den gode søvn, du kan få.

Man kunne tro, at vi mennesker har mere brug for søvn om vinteren. Der er mange, der lider af vintersløvsind, og nogle mennesker får endda decideret depressionslignende symptomer i vintermånederne. Disse ting hænger nøje sammen med, at man føler sig mere træt og måske endda også sover mere. Visse mennesker føler måske endda, at de går i en slags vinterhi.

Nordmænd i mørke

Men forskningen på området er ikke entydig. Nogle undersøgelser viser, at vi sover mellem et kvarter til en halv time mere om vinteren, mens andre undersøgelser viser, at vores søvnmønster er stabilt hen over hele året. Og det er jo svært at blive klogere på. Men de nyeste og største undersøgelser foretaget blandt en hel masse mennesker i Norge kan konkludere, at søvnmængden faktisk er stabil året rundt. Og det er overraskende, fordi der blandt deltagerne i forsøget var nordmænd, som bor så langt mod nord, at der er meget lidt lys om vinteren.

Søvnen afhænger af arbejde og biologi

Studierne konkluderer altså, at nordmændene ikke sover mere om vinteren end om sommeren. Det er altså ikke sådan, at vores søvnbehov varierer alt efter lysmængden og årstiden. Undersøgelserne viser i højere grad, at vores søvnmønster reguleres af vores arbejdstider og mødetider samt af vores biologiske rytmer.

Psykisk søvnbehov

Meget tyder altså på, at den ekstra træthed og det større søvnbehov, man kan opleve om vinteren, handler mere om psykiske forhold. Vinteren kan være lidt hårdere end sommeren og er ikke helt så sjov og varm. Derfor vil man måske have en tilbøjelighed til at have behov for at hygge sig mere under den varme dyne.

Det handler mere om lyset

Grunden til, at man kan være mere træt og søvnig om vinteren er, at der ikke er lige så meget lys. Vi er indrettet sådan, at vi sover bedst, når det er mørkt og vågner bedst, når det er lyst. Derfor kan det godt føles, som om man har mere lyst til at sove om vinteren, selvom man måske ikke har mere behov for det. Det er trods alt rarere at stå op til lys end at stå op til mørke og kulde.

Få lys nok, så sover du bedre

Søvnen er meget påvirket af lys og mørke på grund af hormonet melatonin. Der er også det, der kan lede til depressioner. Derfor er det en god ide at få så meget lys som muligt om vinteren, fordi det holder dig frisk. Det gør det også meget lettere at falde i søvn om natten.

Sørg for om morgenen at lukke lyset ind i soveværelset, lige så snart du vågner. Det gør nemlig, at du vågner hurtigere og bliver friskere. Skal du op, mens det stadig er mørkt, så sørg for at tænde lyset hurtigt, lige når du vågner, og tænd meget af det. Det gør, at du bliver frisk hurtigere.

Sørg for i løbet af dagen at få så meget af det sparsomme vinterdagslys som muligt. Sørg for at gå en tur udenfor, så du får lys på nethinden og på huden. Hvis det ikke er nok, kan et lysapparat som for eksempel en terapilampe hjælpe med at tilføre det lys, du har brug for til at blive frisk.