AV! Få bugt med nakke- og rygproblemer fra sengen

Sover man i en fremmed seng, eller er man i sommerhus uden sin velkendte og gode pude, kan man lynhurtigt...

Sover man i en fremmed seng, eller er man i sommerhus uden sin velkendte og gode pude, kan man lynhurtigt mærke det i ryg og nakke. Søvnen og sengen påvirker vores krop rigtig meget, så hvis der er noget galt med sengen eller ens liggestilling, mærker man det hurtigt. Her kan du læse mere om, hvad der skaber ryg- og nakkesmerter, og hvordan du kommer dem til livs, så du sover godt og bliver veludhvilet i krop og sind.

Der er flere sammenhænge mellem ryg- og nakkesmerter og så søvn. For det første kan den forkerte sovestilling, den forkerte seng og den forkerte pude forårsage smerterne. Og for det andet kan mangel på ordentlig søvn gøre, at du er mere tilbøjelig til at få smerter, og smerterne føles værre. Derfor skal du sørge for at have det bedste soveudstyr og få den bedste søvn.

Der er også mange grunde og årsager til at have ondt i nakken og ryggen. Det er sårbare dele af kroppen, så dem skal du passe på. Det gælder nemlig, at nakke og ryg finder deres neutralstilling, når du sover. Få hjælp til det her.

Hvad forårsager smerterne?

Smerter, som du oplever efter at have sovet, kan både være muskelsmerter og ledsmerter. Det kan være de små led i nakkehvirvlerne, der har sat sig fast, eller nakkens bruskskiver kan være en del af smerterne. Hvis du ligger på maven, kan du opleve problemer med nakken, fordi nakken vrides i en unaturlig yderstilling. Det kan være meget smertefuldt, fordi det trykker de små led i nakken. Smerterne kan også skyldes muskelspændinger, fordi muskler i nakke og skuldre fejlbelastes.

De fleste har nok oplevet at have ligget forkert og fået hold i nakken eller ondt i ryggen, som heldigvis er gået væk efter nogle dage. Fortsætter smerterne, så er det vigtigt at gå til lægen. Ellers kan du risikere, at der enten er en diskusprolaps, eller du kan få kroniske smerter.

Smerterne er værst om morgenen

Har du ligget forkert om natten, vil det føles endnu værre, lige når du vågner. Derfor skal du være forsigtigt, hvis du vågner og har ondt. Om natten stiger væskeindholdet i brusken i nakken og ryggen, og derfor er der mindre plads til, og nerverne trykkes. Derfor gør det mere ondt. Derudover er dine muskler og led ikke varme, som hvis du har været i gang i løbet af dagen, så ofte vil smerterne forsvinde, når du er kommet op og har bevæget dig lidt. Men derfor bør du alligevel noget ved smerterne, for det er ikke meningen, at du skal få ondt af at sove.

Din nakke og krop skal være i neutralstilling

Det allervigtigste, når du sover, er, at din nakke og ryg ligger i neutralstilling. På den måde belaster du hverken led eller muskler. Neutralstillingen er, når du ligger (eller står), så nakken er i direkte og naturlig forlængelse af rygsøjlen. Rygsøjlen skal have et lille svaj ved lænden og ved nakken. Hvis du sover og ligger i din rygsøjles neutrale stilling, vil du ikke få ondt. Om du ligger på denne måde afhænger både af din sovestilling og af din seng og pude.

Sovestillingen er vigtig for nakken og ryggen

Det bedste er at sove i en stilling, der gør, at du har en lige rygsøjle, og hvor du ikke belaster nakke og ryg. Sover du fx på maven, bliver dit hoved presset til den ene eller anden side, som giver vrid i nakke og ryg, der kan skabe store smerter. Har du en god hovedpude, er den bedste stilling på siden eller på ryggen. I disse stillinger understøttes hovedet og nakken hensigtsmæssigt, og din rygsøjle ligger lige.

Laver du uhensigtsmæssige vrid i nakke eller ryg, når du sover, kan det sætte sig til en vedvarende smerte. Nogen oplever så store smerter, at de skal til fysioterapeut for at udbedre dem. Men disse smerter kan meget let undgås ved at vælge godt soveudstyr.

Madrassen er vigtig især for ryggen

Alt for få mennesker bruger tid og energi nok på at finde den rette madras. Det tager lang tid at finde den madras, der er bedst for netop din krop. Vi er forskellige, så vi har brug for en forskellig hårdhed for at finde vores neutralstilling og have en lige rygsøjle, der ikke giver smerter. Derfor skal du afprøve madrasser, før du køber ny madras.

Dunlopillo® har udviklet zoneinddeling i madrassernes materiale, så ryggen bliver støttet godt, og så rygsøjlen ligger lige, så du let kan finde din neutralstilling.

Puden er vigtig for nakken

Hvis du ofte vågner op med ondt i nakken, er din pude det første, du bør give et eftersyn. Din pude skal sørge for, at din nakke ligger i sin neutralposition, så du ikke får ondt. Hvilken slags pude, du skal have, kommer meget an på, hvordan du typisk sover. Ligger du mest på ryggen, skal du have en fladere pude. Mange, der sover på ryggen, har en for høj pude, og det giver nakken et knæk, der trykker på brusken. Det skaber smerter.

Hvis du ligger mest på siden, skal puden have lidt mere fylde, for at nakken kan hvile i neutralpositionen. Ligger du på mange forskellige måder, er det vigtigt med en fleksibel pude, der hurtigt kan formes til det behov, du har, også selvom du skifter stilling i søvne.

En god pude skal give den støtte, din nakke har brug for. Husk, at puden skal ligge under hovedet og nakken, og ikke under skuldre og ryg. Det gælder om at finde den pude, der passer bedst til dig og din krop.

Sengens højde

Er skaden sket, og du oplever mange smerter, kan det være en god ide at tjekke sengens højde. Det er vigtigt, at sengen i sig selv er så høj, at du let kan komme i og ud af den. En høj seng gør det også lettere fx at rede den, når du har ondt i ryggen.

En aktiv livsstil modvirker smerter

Ondt i ryggen og nakken har tit også andre udspring end en dårlig seng, en dårlig pude og en dårlig liggestilling. Mange af de smerter, man kan opleve om natten, bunder i den måde, man sidder på om dagen. Har du en hverdag, hvor du sidder meget foran computeren og sidder forkert, er der større risiko for, at du oplever, at du får ondt i nakke og ryg om natten.

Samtidig kan det være en rigtig god ide at træne ryg og nakke, hvis du er i farezonen. Generelt er en aktiv livsstil med til at forebygge smerterne, fordi din krop og dine muskler derved bliver modstandsdygtige.