logo

Så er det op! Guide til det bedste vækkeur

Vi har alle brug for det lille stykke elektronik, som vækker os hver dag, så vi ikke kommer for sent på arbejde. Med mindre dine små poder fungerer som vækkeur, når de vågner på slaget 6.00 og vil have morgenmad, må du forholde dig til, hvad for en type vækkeur, der er bedst for dig. Og de er ikke ens, så hvilken type vækkeur skal du vælge og hvorfor? Læs mere om de ringende, bippende, bimlende, larmende, radiosnakkende og vækkende ure lige her.

Der findes mange typer af vækkeure fra clockradioer til små bip-bip-ure, fra analoge til digitale og fra kæmpestore til mere diskrete størrelser. Ligesom med mange andre ting i soveværelset, er det nemlig individuelt, hvad der er bedst for dig. I dag er én type vækkeur dog mere udbredt end alle de andre, og det er telefonens alarm-funktion.

Du vil her læse om, hvorfor det kan være en dårlig ide at bruge din telefon til at få dig ud af fjerene, og vi har samlet et overblik over de muligheder, der er inden for vækkeure, så du kan vågne rart og få en dejlig morgen hver morgen.

Brug ikke din telefon som vækkeur

Det er generelt en dårlig ide at tage sin telefon med ind i sit soveværelse og i sin seng. Det er en fristelsesfaktor, som kan betyde, at du lige skal tjekke mail, Facebook eller Snapchat ved det mindste lys eller det mindste bip. Det giver ikke en særlig rolig søvn. Derudover er der også gode grunde til at undlade at bruge telefonen som vækkeur.

For det første er det problematisk, når du skal sætte alarmen, at du får det kolde, blå lys i øjnene, som ikke er godt for din søvn, fordi det påvirker dit vågnehormon. Derudover kan det være meget let lige at tjekke andre ting, når du sætter alarmen, og så bliver du eksponeret endnu mere for dårligt lys og bruger endnu længere tid på stressende ting, inden du skal sove. Det kan gøre det svært at falde i søvn og finde ro.

For det andet får du telefonen i hånden, lige når du vågner, når du slukker for alarmen. Når telefonen er så tæt på, bliver det hurtigt fristende at tjekke mail eller sociale medier med det samme. Det er ikke en specielt god måde at vågne på, fordi det let kan stresse dig.

For det tredje kan mobilens vækkeur faktisk være for lavt for nogle tungtsovende mennesker, som skal have et vækkeur mere flere decibel og højere volumen.

Søvneksperter over en kam anbefaler, at du holder elektronik, skærme og telefoner ude af soveværelset, så du ikke bliver fristet, lyspåvirket og stresset af dem.

Brug en app til at vågne, når du er i let søvn

Der findes en række søvnapps, der hjælper dig til at sove og vågne bedre. Mange af dem har den funktion, at de kan mærke og måle, hvornår du er i dyb søvn, og hvornår du er i et søvnstadie, hvor du er så tæt på at være vågen som muligt. Man koder et tidsrum ind i appen, og så vækker appen en der, hvor man vågner lettest. Det er nemlig hårdt og svært at vågne fra dyb søvn, og det undgår man med de søvnapps, der findes.
Et stort minus er, at appen jo ligger på en ipad eller smartphone, som du skal have tæt på din seng. Det kræver selvkontrol ikke at blive fristet af alle de andre apps. Men du vågner til gengæld blidt og godt.

Hold dig fra snooze-knappen

Mange vækkeure har en snooze-knap, som du kan trykke på. Så ringer vækkeuret igen efter nogle minutter. På den måde kan man stjæle sig til lidt mere søvn. Men der er gode grunde til at skaffe sig et vækkeur uden snooze-knap, for det er nemlig ikke en særlig god ide at snooze sig vågen. Når man hele tiden lige tager fem minutter til, bliver søvnen afbrudt og opbrudt, og det er meget dårlig søvnkvalitet, man får ud af det. Det ville være langt bedre at sætte uret en halv time senere, eller hvor længe man nu snoozer. Eller gør det på den hårde måde, og stå op, når uret ringer første gang.

At snooze handler bl.a. om, at nogle mennesker gerne vil vågne langsomt. Men det er snooze-knappen ikke god til at hjælpe med. Man vågner derimod langsomt med god søvnkvalitet, hvis man fx bruger lys som vækkeur.

Bliv vækket med lys

Nogle vækkeure er også lamper, og de vækker dig med en kunstig solopgang. De hedder vækkelamper. Den type vækkeur er for folk, der har svært ved at vågne. Når de bliver vækket stille og roligt med en kunstig solopgang, bliver deres opvågnen mere gradvis og mere naturlig. Lys påvirker vågnehormonerne, så derfor kan det være en rar og rolig måde at blive vækket på, hvor man også føler sig mere frisk. Disse lamper virker selvfølgelig bedst, hvis det er mørkt udenfor, når du skal op, eller du har meget tætte mørklægningsgardiner. Men det er også vintermorgner i mørke, der kan være de sværeste at vågne fra, så lysvækning er godt givet ud i den kolde tid.
Nogle mennesker kan bedre lide at blive vækket brat og hoppe ud af sengen, og så skal man vælge en anden type vækkeur. Men for de langsomtvågnende kan et lysvækkeur være en god løsning til bedre morgener.

Find et vækkeur, som kræver aktivitet

I den lidt sjovere ende af vækkeursskalaen er der den lange række af fantasifulde designs, hvor du skal løse en opgave, ramme en skydeskive, finde klodser, der bliver skudt ud af vækkeuret, eller lave andre aktiviteter for at stoppe urets brølen. Tanken er, at du bliver rigtig vågen af aktiviteten, så du ikke behøver lægge dig igen.
Hvis du ikke har mod på den helt store skattejagt, når du skal op, kan du måske stille eller lægge dit vækkeur så langt væk fra sengen, at du skal op og gå for at slukke det. På den måde er du ude af sengen med det samme. Så gælder det bare om ikke at kravle ned i den igen. Men hvis du ender i sengen igen, så træk gardinerne fra eller tænd lyset inden, så du kan udnytte lysets egenskaber til at vågne bedre og hurtigere.

Pas på højt tikkeri

Overordnet set er det vigtigt, at det vækkeur, du vælger, ikke tikker for højt. Så kan det nemlig være svært at falde i søvn og at sove godt. Men det er nok de færreste vækkeure i dag, der gør det, så dem kommer du nemt udenom. Men vær opmærksom på, at lyden af vækkeurets tikken bliver meget højere hjemme i soveværelset om natten end i butikken om dagen, så sørg for at finde et lydløst vækkeur – som dog larmer, når det skal vække dig.

Vælg det vækkeur, der passer til dine individuelle behov
Nogle kan sove fra et trykluftsbor, andre vågner af den mindste lyd. Nogle vil gerne vækkes brat, mens andre bliver mindre morgensure af en langsom vækning. Det er individuelt, hvordan du gerne vil vågne, og om du skal have en insisterende og høj alarm eller en roligere lyd, der tænder for P1. Find derfor ud af, hvordan du får den bedste start på dagen, og køb vækkeur efter det.

Nogle kan lide at vågne til radio og musik, andre foretrækker en skinger lyd. Ulempen ved musik er, at den musik, du bruger som vækkeur, hurtigt bliver forbundet med negative følelser. Så pas på, at du ikke ødelægger dit yndlingsband ved at bruge dem som vækkeur.

Det kan være svært at enes om vækningen, hvis man er et par med forskellige præferencer. Her gælder det om at lytte til hinanden og gå på kompromis. Hvis du ikke vil vækkes af lys, men din partner vil, så kan du sove med sovemaske og have dit eget vækkeur. Men det er svært at undgå at skulle indrette sig efter hinanden, når man deler seng og vågner op sammen.

Fabriksvej 13, 7760 Hurup/Thy
+45 82 13 30 60
info@dunlopillo.dk

Nærmeste forhandler