Børns søvnbehov – derfor er dit barns søvn så vigtig

Søvn er en vigtig ingrediens i et velfungerende liv for alle, både børn og voksne. Men for børn kan dårlige...

Søvn er en vigtig ingrediens i et velfungerende liv for alle, både børn og voksne. Men for børn kan dårlige søvnvaner have store konsekvenser i form af dårlig indlæring, overvægt, færre væksthormoner, humørsvingninger og depression. Derfor kan du her læse mere om, hvordan du giver dine børn gode søvnvaner allerede fra starten.

Børn skal sove sødt og længe, selvom det nogle gange kan være svært. Det er dig som forælder, der skal hjælpe barnet til de gode søvnvaner og den gode søvn. I dette blogindlæg tager vi fat på det, du skal overveje om dit barns soverutiner, og du kan også finde information, hvis du er nybagt forældre, om din baby og søvn. Til sidst i indlægget får du 6 konkrete råd til at skabe gode søvnvaner for dit barn.

Børns søvnrytme

Det afhænger af, hvor gammelt barnet er, hvor meget søvn det behøver, og hvor lang tid barnet kan sove i træk. Inden barnet bliver 3-4 måneder, skal det have mad regelmæssigt hele døgnet. Derfor sover barnet ikke i lange perioder, før det er fyldt 3-4 måneder. Men når barnet er 3-4 måneder, skal man i gang med de gode rutiner omkring søvn. Baby skal nemlig lære at sove godt. Sørg for, at barnets sovemiljø er mørkt, køligt og rent. Sørg for, at seng og barnevogn ikke bruges til andet end søvn. Barnet skal kunne genkende sin soveplads. Sørg også for, at madras, dyne og pude passer til barnets alder og behov.

Voksne og børn har forskellig søvnrytme. Børn har flere perioder med den lette søvn, end voksne har. Det er fordi, børn cirka har 50 % let søvn, mod voksnes 25 %. Det fortsætter på den måde til omkring 10-årsalderen. Det betyder, at barnet ofte godt kan se ud som om, det vågner, uden at det gør.

Der er mange bud på, hvor længe de forskellige aldersgrupper skal sove. Husk, at børn kan have forskellige behov. Hvis dit barn er friskt om dagen, selvom det sover mindre end det anbefalede, så har barnet måske ikke behov for så meget søvn.

Faste rutiner omkring børns søvn

Børn har, fra de er helt små, brug for rutiner og hverdagsrytmer. Børn kan bedst forholde sig til de rytmer, der plejer at være. Derfor er det essentielt, at barnet bliver puttet på samme tid hver aften og også står op på samme tidspunkt. Hvis det overholdes, vil barnet også sove middagslur på de samme tidspunkter og blive søvnig ved sengetid.

Det gælder både til hverdag og i weekenden. Det kan derfor være en god ide, at barnet står op og går i seng på samme tidspunkt i weekenden som i hverdagen. Så overholdes den gode rytme. Faste sengetider skaber faste rutiner, som barnet kan forholde sig til, og som passer til barnets søvnrytme. Derfor er det klogt at lægge barnet i seng samme tid hver aften og også stå op på samme tidspunkt om morgenen.

Hav tillid til baby

Søvn kan være svært for nye forældre at forholde sig til. Mange forældre kan komme til at være over barnet for meget, når det skal sove. Det gør, at barnet lærer, at forældrene skal være i nærheden, for at barnet kan falde i søvn. Men det er kun barnet selv, der kan falde i søvn, og det skal lære at falde i søvn alene og ikke regne med at blive taget op ved det mindste klynk.

Børn aflæser hurtigt forældrenes urolige signaler, og det gør barnet uroligt. Derfor gælder det om at have tillid til barnet og til, at barnet kan falde i søvn selv.

Lur og nattesøvn hænger sammen

Mange forældre tænker, at hvis man springer middagsluren over, så sover barnet bedre om natten. Sådan er det ikke, for luren og nattesøvnen hænger nøje sammen. Jo mere roligt barnet sover til middag, jo bedre sover det også om natten. Man kan ikke bare begrænse middagsluren og så opnå en bedre nattesøvn.

Man kan dog godt hjælpe på manglende nattesøvn, ved at barnet sover længere til middag, men man kan ikke inddrage middagsluren, for at barnet kan sove bedre om natten. I hvert fald ikke før barnet begynder at stoppe med at sove middagslur, som sker omkring 3-4-årsalderen.

Søvnrytmen ændrer sig med alderen

Når barnet bliver ældre og kommer i teenagealderen, vil barnets søvnrytme ændre sig. Dog skal teenagere stadig have 9 timer om natten for at kunne lære og fungere optimalt. Der er mange unge, der sover alt for lidt, og det går ud over deres humør, livsglæde og hormonelle balance.

Hvis de unge skal have 9 timer og møder i skole klokken 8, bør de gå i seng klokken 10, hvilket kan være svært at overholde. Mange teenagere oplever derudover at gå fra at være A-menneske til B-menneske. Derfor bør man være ekstra opmærksom på, at ens teenager får søvn nok. En sur teenager kan i mange tilfælde godt bare være en træt teenager.